Gitár hangolás

Hogyan kell gitárt hangolni? Íme a gitár hangolás legegyszerűbb módja

Mi az első dolog, amit meg kell tenni minden egyes alkalommal, amikor gitárt fogunk a kezünkben? Természetesen ez a gitár hangolása. Nézd meg a rövid videót róla!

Kezdő gitárosok számára ez az első feladat, amely már komolyabb nehézségekbe ütközik. Hogyan lehet ugyanis behangolni egy gitárt akkor, ha valójában még nincs is kézzelfogható tapasztalatunk a szürkeállomány eldugott kis sarkaiban arról, hogyan is kell szépen és helyesen szólnia a húroknak, akkordoknak. Függetlenül attól, hogy milyen gitárja van valakinek (nylon vagy fém húros, klasszikus vagy elektromos), egy 6 húros gitár hangolási elve mindig ugyanaz.

Több módszer is kínálkozik arra, hogyan is álljunk neki a gitár hangolásának akkor, ha nem vagyunk állandó őrizetben egy árgus szemmel figyelő gitártanár felügyelete alatt.

A gitárok teljesen kézi hangolása azonban nagyon nehéz a kezdő gitárosok számára. Ehhez nagyon pontos és tiszta hallásra van szükség, különben elcsúszik mind a 6 húr hangja, ezért is készítettük ezt a gitárhangolási videót itt balra, hogy megkönnyítsük a dolgodat. A tanítványoknál általános jellemző, hogy a hibák és a sikertelenség egy-egy gitáróra után nem is abból fakad, hogy ne tudnák technikailag ügyesen megoldani a feladatokat, hanem, hogy nincs jól behangolva a gitárjuk, ezért kínkeservesen szaggatják a gitárhúrokat, hogy kizsaroljanak belőlük legalább egy olyan hangot, amire már rá lehet fogni, hogy az elvártnak távoli rokona.

Megfelelő gitár hangolás szükséges a gitár tanuláshoz

Megfelelő gitár hangolás szükséges a gitár tanuláshoz

Azonban a gyakorlottabb vagy nagyon jó zenei hallással rendelkező gitártanulók nyugodtan vegyenek például hangolósípot, vagy keressenek egy signált, amely megadja a normális A alaphangot (440 Hz), hogy ezzel megteremtsék a viszonyítási rendszer alapját és minden további húrt ehhez hangoljanak. Ehhez hangoljuk a legfölső húrt (E). Innentől kezdve pedig a következő húrokat, hangokat ehhez a már behangolt E-hez viszonyítva tudjuk beállítani.

Másik gitárhangolási mód, ha beszerzünk egy elektromos gitárhangolót, ami képes elvégezni helyettünk is a piszkos munkát. A mai világban azonban már nemcsak fizikai megvalósulásában kerülhet birtokunkba egy megbízható gitárhangoló, de lehetőség van virtuális gitárhangolókkal is próbálkoznunk. Kinek-kinek ízlése és igénye szerint letölthető vagy online elérhető változatai segíthetnek a gitár alapos behangolásában.

Hogyan működik a gitárhangoló gép? Bekapcsolás után már beszédünket is kijelzi frekvencia szerint ez a kis gépezet. A húrok megpendítésekor keletkezett hanghullámmal találkozva a hangológép jelzi azt is, amit szabad hangteres hallás útján a kevésbé gyakorlott fül nem fedez fel: mennyire csúszott el a hang ilyen vagy olyan irányba.

Az online hangolók részben ugyanígy működnek, részben pedig kombinálódnak a zenei hallással, mivel megadva a helyes hangot, a gitártanuló feladata ehhez igazítania a húrokat.

A gitárhangoló gép használata mellett azonban van más lehetőség is a hangolásra. Például, akik már játszanak más hangszeren, például zongorán, azoknak könnyen mehet adott húrok hangának és a zongora billentyűinek hangzásának összehangolása.

A gitár hangolás a gitártanulás alfája és omegája. Már a legelső lecke, amit mélyen a sejtekbe kell vésnie minden klasszikus vagy akármilyen gitár tanulónak, hogy a gitár helyes behangolása nélkül nincs is értelme elkezdeni a gyakorlást. Könnyedén belátja ezt a javaslatot mindenki, aki tapasztalja, milyen az, ha bármilyen próbálkozás ellenére sem jönnek azok a hangok a húrokból, amelyeknek jönniük kellene. Sokszor nem a technika és a tehetség okolható ezzel pusztán az, hogy a klasszikus gitár hangolásánál valami hiba csúszott a számításba.

Hogyan lehet hát a kezdő gitárosoknak is elejét venni ezen kellemetlenségnek? Hogyan történik a klasszikus gitár hangolás?

A technikai eszközöknek köszönhetően már nagyon egyszerűen megoldható a klasszikus gitárok hangolása anélkül, hogy külön hallásnevelési tréningen kellene részt vennie minden gitártanulónak. Amikor korábban nem volt lehetőség arra, hogy egy elektronikus eszközzel, a gitárhangolóval megoldjuk a gitárok hangolását, akkor mindenki a saját zenei hallására hagyatkozott. Eleinte inkább kevesebb, mint több sikerrel.

Ugyanis meg kell jegyezni, hogy a tiszta, jó, abszolút zenei hallás vagy egy adomány vagy hosszú és tudatos munka eredménye. Eleinte éppen ezért javasolt, hogy a rutin hangolást, amit hallásunk segítségével végeztünk el, egy másik hangszerrel (például egy zongorával) vagy egy hangolóval ellenőrizzük. Egy idő után már rááll a fülünk, hogy mit is kell hallani és szinte észre sem vesszük azt a pár másodpercet, amit a gitárgyakorlás elején a gitár újbóli, aktuális behangolására fordítunk.

Számos eszköz áll rendelkezésünkre, hogy a klasszikus gitárhangolásban, az alaphangolásban segítséget nyújtsanak a kezdő és a haladó gitárosok számára. Hangoló sípok, hangoló berendezések, más hangszerek képezik már-már végtelenre duzzadt katalógusát. Hiszen mi a hangolás lényege? Találni egy olyan alaphangot, egy olyan kvázi origót, amelyhez be lehet állítani a húrokon is az alaphangot, s innentől már kezdetét is veheti a húrok egymáshoz hangolása.

Fontos megjegyezni, hogy nem egyféle hangolás valósítható meg. A klasszikus gitár alaphangoláson túl rengeteg egyéb hangolási mód van. Például másképp hangolunk szólótechnikailag vagy blues stílusban, de akkor más módszerhez nyúlunk, amikor kifejezetten egy-egy akkordhoz akarjuk behangolni gitárunkat. Természetesen a kezdő gitárosoknak éppen elég lecke megtanulni és gyakorolni a klasszikus gitár alaphangolást.

A Gitáregyetem azt a célt tűzte maga elé, hogy minél többekkel megismertesse a gitározást és bizonyítsa, hogy alap- és középszinten mindenki meg tud tanulni gitározni akár egyedül is (természetesen támogatott kíséréssel), akiben van elég kitartás és szorgalom, hogy gyakorolja a gitározást. A Gitáregyetem leckéiben nagyon fontos szerep jut annak is, hogy a gitárt, legyen bár használt vagy vadi új, hogyan kell behangolni. Az új húrok még könnyen elhangolódnak, így egy gyakorlás során akár többször is előlről kell kezdeni a hangolást. Ez persze nem baj, legalább így is mélyebben véshetik be a gitártanulók, hogyan is kell a klasszikus gitár hangolást megvalósítani.

 

26 hozzászólás
  • Alex
    Posted at 11:01h, 06 április Válasz

    Szia!! Nagyon hasznos volt ez a videód is, ugyanis már majdnem egy éve van gitárom, de hangoló nélkül nem tudtam hogy kell behangolni. épp most hangoltam be úgy ahogy a videóban láttam és egész szépen sikerült 😀 Tisztelettel És Köszönettel : Egy Hallgatód 🙂

    • Ádám
      Posted at 13:51h, 10 április Válasz

      Szia!
      Minél többet gyakorlod a hangolásnak ezt a módját annál jobban és pontosabban fog sikerülni! 🙂 Örülök, hogy már ebben is jobb vagy. Ádám

  • Alex
    Posted at 07:18h, 15 április Válasz

    KÖszönöm, a bíztatást, és remélem lesznek még akkordos dalok amiket tanulhatunk tőled 🙂 Alex

  • Zsani
    Posted at 18:20h, 18 április Válasz

    Szia!

    Nagyon hasznos volt a videó!

    • Ádám
      Posted at 16:39h, 19 április Válasz

      Szia Zsani! Örülök, ha tudott segíteni 🙂

  • Tamara
    Posted at 14:50h, 04 május Válasz

    Szia! Sokat segített ez a videó! Nagyon örülök, hogy elkészítetted. Csak egy olyan gondom van, hogy nagyon könnyen elhangolódik a gitárom, ha egy picit leteszem máris elhangolódik. Ezért ilyen könnyen bármikor be tudom hangolni. Köszönöm még egyszer, hogy feltetted! 🙂

    • Ádám
      Posted at 08:23h, 07 május Válasz

      Szia Tamara!
      Örülök, hogy segített a videó! A gitárhangolás nagyon fontos, mint ahogy Te is tapasztalod. Ha újak a húrok, akkor kell egy kis idő, amíg “beállnak” 🙂 Jó gitározást! Ádám

  • Cseni
    Posted at 10:14h, 18 június Válasz

    Sziasztok! Most kaptam egy gitárt és nem igazán sikerül behangolni ( eddig még nem volt gitárom) és nem értem hogyan kellene hangolni Mit csináljak ??? Üdv: Cseni

    • Ádám
      Posted at 13:17h, 19 június Válasz

      Szia Cseni!
      Érdemes gyakorolni azt a hangolást, amit a videóban mutatok 🙂 Egyszerűbb, ha van egy másik hangszered, amihez tudod igazítani az első hangot. De kifejezetten hangolóval is megteheted! Sok sikert! Ádám

  • Cseni
    Posted at 11:35h, 26 június Válasz

    Köszi Ádám ! 😀

    • Ádám
      Posted at 13:59h, 26 június Válasz

      szívesen 🙂

  • Balázs
    Posted at 06:44h, 28 június Válasz

    Nem gondoltam volna hogy ez ilyen egyszerű , sokkal bonyolultabb műveletre számítottam.. 😀 Nagyon jó ez az oldal .. a videók rengeteget segítenek és jól is van felépítve az egész… Le a kalappal 🙂

    • Ádám
      Posted at 13:34h, 28 június Válasz

      Szia Balázs!
      Köszönöm és örülök, hogy tetszik 🙂 Jó gitározást! Ádám

  • Szomi Petra
    Posted at 11:36h, 01 július Válasz

    Szia Ádám!
    Lenne egy kérdésem mert valamit nem értek!:/….
    Az E húrom folyamatosan berezeg mikor lefogom és nem is ér hozzá az ujjam a másik húrhoz+ :/….
    Ráadásul olyan berezgése van mint amikor áramot vezetne!:/…
    Nem tudod h mitől lehet ?!
    Mert mikor dalt szeretnék játszani akkor egyszerűen nem hangszik szépen mert folyton berezeg! :/ … 🙁

    Előre is köszönöm a választ és szép hétvégét! 😀

    • Ádám
      Posted at 11:09h, 11 szeptember Válasz

      Szia Petra!

      Ennek lehet több oka is! Lehet azért van, mert öreg a húr, vagy mert túl laza – vagy a gitár túl olcsó. Ez is előfordulhat! Remélem kiderül és megoldódik! Ádám

  • Baxx. (Alma@)
    Posted at 19:11h, 04 augusztus Válasz

    én is így szoktam csinálni 🙂

  • Berni
    Posted at 20:12h, 25 augusztus Válasz

    Sziiaa. Köszi a videót..Őszintén szólva én már 100x csinálom de soha nem sikerül.://:D

    • Ádám
      Posted at 07:18h, 27 augusztus Válasz

      Szia!

      Ne add fel! Hidd el, gyakorlás kérdése az egész! Ha nem megy, akkor érdemes előbb hangolóval próbálkozni. A fülednek is rá kell állnia kezdőként, mit és hogyan kell, illetve, ha új a gitár/húrok akkor még gyakrabban kell hangolni 🙂 Ádám

  • Brigi
    Posted at 20:44h, 17 szeptember Válasz

    Milyen hangológépet vegyek? Melyikeket ajánlod?
    Köszönöm!

  • Laura
    Posted at 20:02h, 29 december Válasz

    Szia Ádám!

    A mai nap vettem egy hangolót biztos ami biztos. D-ig gyönyörűen behangolja a dolgokat majd a 4-5. húrokat azaz a G és B(H)-t átugorja. Próbáltam 440-450 Mhz-ig de sehogy sem az igazi. Egy Fender klasszikus gitárról van szó.

    Van valami ötleted hogy mi lehet a gond?

    Köszi a segitséget!

  • Mahonee
    Posted at 19:39h, 30 április Válasz

    Én már 2 napja görcsölök vele de sehogysem akar ez nekem működni. Pedig nagyon jó a hallásom. Megpróbálom fülhallgatón keresztül is hátha könyebb lesz úgy, csak nem tudom hogy a mezei mikrofonom milyen tisztán adja vissza a hangokat majd. Majd beszámolok a fejleményekről, addig is görcsölök tovább.

  • Lacika
    Posted at 10:40h, 12 május Válasz

    Szia!
    Ha nincsen behangolva az E6 húr akk azt h kell?
    És nincsen semmilyen hangszer h hozzá hangoljam az E6-ot.

  • Kata
    Posted at 15:25h, 05 augusztus Válasz

    Próbálgattam többször is behangolni, valahogy nem sikerült sosem. Hangolóval is próbáltam, az E6 húrt be is tudtam hangolni, a többinél viszont mást ad ki. A5-nél pl. G3-nak ismeri fel a hangoló. Ilyenkor mit lehet tenni?

  • Anonymus
    Posted at 17:51h, 30 december Válasz

    Online hangolásnál (cifraclub-osra gondolok, telefonon) miért váltakoznak a betűk? És a számoknak milyen értéket kell elérniük? Előre is köszönöm válaszodat!

  • Niki
    Posted at 10:37h, 22 november Válasz

    Szia Ádám! 🙂
    Az a kérdésem, hogyan tudom használni a Cherub WST-630C gitár habgolót?
    Klasszikus gitárom van. És sokszor beírtam a google-ba de csak azt írja ki, hol és mennyiért lehet venni. 🙁

KÉRLEK OSZD MEG VELÜNK KÉRDÉSEDET, VÉLEMÉNYEDET!

Ingyenes Gitár Tanfolyam Kezdőknek: Tanuld meg az alapokat 30 nap alatt

x